Kdybych měl jmenovat svoje neoblíbenější herní série určitě by zde nechyběl DeusEx, System Shock, Thief, Bioshock a samozřejmě Dishonored. Všechny tyto hry mají mnoho společného: pohled první osoby, silný příběh, důraz na různý způsob řešení se zaměření na stealth a to vše v originálních fikčních světech. Není to náhoda, protože za nimi stojí lidé navzájem provázaní a minimálně duchovně spříznění s legendárním Looking Glass Studios. A stejně jako oni má rád hry, které mě nevedou za ručičku a neříkají mi co smím a co ne. Kdykoliv mám možnost vydat se cestou skrytého přístupu, kdy nepřátele likviduji nespatřen. Már rád, když mě hra odmění za průzkum míst kam se vůbec vydat nemusím. Rád přemýšlím nad různými variantami řešení nějakých situací. Zkrátka jsou to ideální předpoklady k tomu oblíbit si Dishonored.
První Dishonored byl vynikající hrou, která sbírala vysoké známky. Unikátní z mého pohledu byly dvě věci. Především to, že žánr stealth her tvůrci oživili možná na první pohled sporným prvkem rychlého přesunu s využitím magie. Bylo tak možné skokově skákat z místa na místo. Ač by se mohlo zdá že tento princip je v rozporu s nenápadným plížení, myslím že jej naopak rozvinul. Najednou už nebylo třeba aby se úrovně odehrávaly je v noci, která přeci jen kradmému postupu více přeje. Navíc úrovně mohly být více vertikální a s trochou šikovnosti šlo nepřátele obejít prostým přeskákáním střech. Hra tak nejednou nabízela mnohem variabilnější průchod prostředím. Tou druhou věcí, které se na prvním Dishonored nejvíce cenní je svět, který se podařilo vybudovat. Dunwall byl místem, kde se mísila věda a magie. Mechanické stroje doplňovali kouzla a čáry. Navíc díky stylizované grafice hra nepůsobila zaměnitelně a dokázala vybudovat unikátní atmosféru.
Když tak byly ohlášeny práce na pokračování, logicky jsem se ptal, jakým směrem autoři chtějí hru posunout. Jsem proto rád, že v mnoha ohledech se hra od svého předchůdce až tolik neliší, resp. neliší se ve věcech, které si spojuji se značkou Dishonored. Novinkou je především to, že nyní máme možnost si projít příběh v kůži dvou různých postav. Náš starý známý Corvo, zůstal a stejně tak i jeho dovednosti. Opět jeho primární vlastnosti je schopnost instantního přesunu z místa na místo. Velmi užiteční je také ovládnutí zvířete či osoby, s jehož pomocí dokážete řešit mnohé problematické situaci vskutku elegantně. Vzhledem k tomu že jsem poprvé procházel hru v jeho roli a chtěl ji projít bez jediného zabití či zpozorování nepřítelem, hodila se mi i jeho další schopnost s jejíž pomocí umí zastavit čas. A i když i on má v rukávu několik schopností, které dokážou v řadách nepřátel udělat pěknou paseku. Druhou hratelnou postavou je pak Emily. Corvova dcera a především mladá císařovna Dunwallu je z mého pohledu mnohem více nakloněná akci. I ona sice vládne schopností rychlého přesunu, ale ten už ji neposkytuje úplnou neviditelnost. Ke slovu tak jistě přijdou její schopnosti. Je libo tvořit lidské domino, kde stačí odpravit je jednoho z navázaných obětí a ostatní potká stejný osud. Nebo raději vyzkoušíte možnost převtělit se do podoby stínové bestie, jenž své protivníky trhá na kusy. Možnosti je spousta a pokud máte rádi více akce, tak Emily je správná volba.
To jakou postavu si pro hraní vybere nemá bohužel dopad na hlavní příběh. Ten se točí kolem Delilah a jejích společníků s jejichž pomocí se jí podařilo převzít moc v Dunvallu. Vám se naštěstí buď jako Corvo nebo Emily podaří uniknout a musíte se vydat na jih země do přístavního města Karnaca, abyste pátrali po minulosti oné tajemné čarodějky a především našli způsob jak získat zpět to, o co jste byli připraveni. Musím říci, že příběh sám o sobě není zrovna to nejlepší čím vás hra může oslovit. Mnohem zajímavější mi přišly nejrůznější události v pozadí, které se bylo ve hře možné dozvědět. A tak jsem si mnohem více užíval detailní průzkum města a jeho lokací. Hledal jsem skryté poklady, zkrátka jsem se naplno ponořil do atmosféry Karnacy. Právě v tom je největší síla hry. Ostatně Dishonored nikdy nebyl o tom hnát za příběhem, když vám autoři nabízejí místo, kde si můžete volit vlastní cestu ke splnění úkolu, jenž většinou spočívá v eliminaci nějaké osoby. Je jen na vás zda ji zlikviduje tiše či spolu s ní vyvraždíte vše živé. Nebo naopak dáte přednost jinému, méně fatálnímu způsobu jak nepohodlnou osobu odstavit či si ji naklonit na svoji stranu.
Možností jak hrou projít je spousta a bude záležet na tom jakém u stylu hraní dáváte přesnost. Mě nejvíce bavilo nenápadně likvidovat stráže a hledat různé skryté cestičky. Celou hrou jsem prošel jen s využitím nenásilných kouzel, které mi umožňovali zůstat nespatřen. Na poprvé jsem tak vlastně vůbec nevyzkoušel kontaktní souboje a pistoli jsem využíval jen k likvidaci muších hnízd. Stejně tak kuši jsem využil jen pro uspávací šipky. Přitom různých vychytávek jsem měl po ruce hned několik od eklektických min po žiletkové pasti. Jakmile pak začnete zkoušet různé varianty řešení průchodu úrovni, musíte ocenit jak skvěle jsou jednotlivé lokace navrženy. Vždy je tu cesta jak překážku obejít ale zároveň máte dostatek možností k efektní ale i efektivní likvidaci protivníků. Navíc i ten kdo se na začátku hry vzdal datu a kouzlit nemůže má možnost si hru užít. Dishonored 2 je zkrátka ukázkou dokonalého level designu.
Autoři opět vsadili na stylizovanou grafiku, i když se mi zdá že na výrazu trochu ubrali. A ač jsem měl trochu obavy jak se jim v tomto ohledu povede zpodobnit prostředí přeci jen slunečnější Karnacy, tak ani zde se mé obavy nenaplnili. Vlastně mě až překvapilo jak nepříjemně na mě působilo na první pohled barevnější prostředí zdejších ulic. Po výtvarné stránce je zkrátka nádherná a všechny ty paláce, podivné postavy a nejrůznější stroje působí neokoukaně. Zvuková stránka se také povedla, i když minulý díl na mě v tomto ohledu zapůsobil o něco více, už minimálně kvůli výraznější hudbě. Na první dohrání mi hra zabrala něco přes 23h ale je fakt, že jsem se jí poctivě procházel a pokud už víte co dělat, určitě jí lze projít mnohem rychleji. Co říci závěr. Pokud jste hráli první Dishonored, tak vás o kvalitě druhého dílu asi nemusím moc přesvědčovat. Hra je totiž minimálně stejně tak povedená jako její předchůdce. No a pokud jste Dishonored zatím nehráli, tak to koukejte hned napravit, tohle je instantní klasika.
Pages - Menu
▼
DOHRÁNO: Titanfall 2
Dnešní podzim byl opravdu bohatý na nabídku 3d akčních her se silnou multiplayerovou částí. Během krátké doby vyšel jak Battlefield 1 vracející se do první světové války, tak Call of Duty: Infinite Warfare kde zase nechybí vesmírné souboje. A mezi těmito dvěma herními blockbustery pak vyšel titul jenž stál trochu stranou. Možná to bylo tím, že jde teprve o druhé pokračování, přičemž na PS4 je to debut. Nebo ho EA na rozdíl o masivně propagovaného Battlefield trochu zazdilo, každopádně to že vyšel Titanfall 2 rozhodně nebylo taková událost jaká by mohla být. Zajímavější je to o to více, že tvůrci hry ze Studia Respawn jsou původní autoři série Call of Duty, kterou po neshodách opustili, aby přešli pod křídla EA a pomohli jim vytvořit novou sérii akčních her. A nyní jim EA svým načasováním vydání určitě radost neudělalo. Ačkoli pozadí vývoje je určitě zajímavé, nás bude zajímat především hra samotná.
Původní Titanfall který vyšel jen na Xbox One a PC a neměl jsem možnost si ho hrát a popravdě ani kdybych měl, tak bych o hru asi zájem nejevil. Šlo totiž o čistě multiplayerovou hru. A ačkoli základní herní princip tj. střídání bojů v podobě vojáka, který dokáže hbitě pobíhat po bojišti a masivního bojového titána mi přišla zajímavá, jako celek mě hra nelákala. To byl ostatně i důvod, proč jsem vývoj druhé dílu vůbec nesledoval a když hra na podzim vyšla, byl jsem trochu překvapen. Mnohem více překvapen jsem ale byl z jejího hodnocení, které bylo více než pozitivní. Navíc mnoha slov chvály směřovalo k singleplayer kampani, která tentokrát neabsentovala. Musím říci, že ačkoli multiplayer hry primárně nevyhledávám, rád si je občas zahraju a tak jsem si letošní podzim dělal zálusk na Battlefiled 1. Lákala mě kampaň pro jednoho hráče s tím, že bych si určitě užil i hru více hráčů. Bohužel Battlefiled mě moc nepřesvědčil. Že kromě nádherné grafiky nabízí i příběh a hratelnosti, díky které by stálo pořídit si hru i bez toho, že bude trávit další měsíce týmovou hrou. Na druhou stranu tu byl právě Titanfall 2, který měl nabízet výbornou kampaň. A tak jsem si řekl, že to zkusím a hru si pořídil.
Ačkoli Titanfall 2 bude vždy primárně multiplayer akcí, tak jsem rozhodně neměl pocit, že kampaň pro jednoho hráče tu je jen do počtu. Když pominu její kvality, tak je to vlastně ideální způsob jak si vyzkoušet herní principy a otestovat zbraně. Jenže zatímco vaše vybavení je v zásadě standardní, tak po stránce pocitu z hraní se hra dost liší od svých konkurentů. Nabízí totiž dvě diametrálně odlišné složky hratelnosti. Jako pilot jste obyčejný voják a v přímém souboji s titány nemáte šanci. Máte však jednu výhodu - jste ohromně mobilní. Můžete běhat po stěnách, skákat a to včetně dvojskoku, zkrátka vaší klíčovou vlastností je rychlost a pohyb. Naproti tomu titán je kolos vybavený těžkými zbraněmi, jenž je však trochu těžkopádný, ale zase vám dává vyrovnané šance v boji proti ostatním titánům. Díky tomu je jak kampaň tak především multiplayer nesmírně dynamický a především jiný.
Byla to však především kampaň pro jednoho hráče které mě lákala a rovnou říkám, že jsem z ní nadšený. V příběhu hrajete za Jacka Coopera, vojáka které se shodou okolností stane pilotem titána. Titán však není jen nějaký stroj má svoji osobnost, kterou v příběhu reprezentuje BT, který spolu s Cooperem tvoří zajímavou dvojici, která si projde určitým vývojem a především si k nim vytvoříte vztah. Vlastně právě vztah mezi Jackem a BT je jednou ze silných složek příběhu, který je jinak variací na stokrát viděný příběh o záchraně ......... (zde dosaďte libovolný předmět). Jenže ačkoli cíl vašeho snažení se může jevit okoukaně, tak hratelnost, kterou nabízí kampaň taková v žádném případě není. Ona totiž nemá snad žádná hluché místo. Jenže zatímco v Call of Duty by to znamenalo, že jeden epický moment střídá druhý a zatímco v jednu chvíli se vás řítí mrakodrap za okamžik už ujíždíte před výbuchem, tady tvůrci vsadili především na rozmanitou hratelnost. Své dělá už střídání okamžiků, když se probíjíte lokacemi uvnitř titána, kdy se vám běžný pěšáci pletou pod nohy jako obtížný hmyz s těmi, kdy si musíte s nepřáteli poradit na férovku.
Nicméně i tyto fáze tvůrci ozvláštňují. Sázejí především na všemožné skákání, které využívá akrobatické schopnosti pilota. Především však snad v každém levelu tvůrci přicházejí s novým originálním nápadem, který už pak neopakují. Mnozí hratelnost kampaně srovnávali s nepřekonatelným Half-Life 2 a já jim musím dát za pravdu, i když mě hra svým pojetím a zasazením mnohem více připomínala sérii Halo. Vlastně teprve při hraní jsem si uvědomil, jak málo dnes stačí a jak hráči stříleček v mnoha ohledech zlenivěli. I zde vás sice tvůrci vedou stále za nosem, ale dělají to tak, aby hráč neměl pocit loutky. Především jsem ocenil, že průběh hry jsem měl ve svých rukou. Byl jsem to já, kdo se prostřílel nepřáteli, zkrátka měl jsem dojem že jsem to já kdo hru hraje. Skriptování bylo střídmé a neměl jsem pocit, že jdu od jedné naaranžované scény ke druhé a když mě zraní, nebliká na mě na nápis abych se schoval. Především se však dočkal skvěle navržených levelů s výbornými nápady, které možná nejsou originální, ale fungují skvěle. V paměti mě utkvěla zvláště úroveň odehrávající se na montážní lince, kde se během vaší likvidace nepřátel kolem vás montuje nový domek. Je to skvěle navržená úroveň s geniálním završením, která je už dnes legendární.
Ano, kampaň se tvůrcům skutečně povedla a bavil jsem se celou dobu. Na hře je vidět, že jí dělali mistři v oboru stříleček. Ovládání padne do ruky a navzdory tomu že během pohybu můžete dělat takřka akrobatické kousky máte stále pocit, že vše máte pevně v rukou. Zbraňový arzenál je vyvážený a vyberte si každý a pocit ze střelby je vynikající. Dojmu z plynulosti pak hodně pomáhá grafika běžící v 60fps. Přitom grafická stránka nijak netrpí. Technologicky se sice nevyrovná již zmíněnému Battlefieldu 1, ale mě se přesto hodně líbila. Navíc některé lokace jsou vskutku ohromující. Připočtěte se si k tomu vynikající zvukovou stránku a dobře sedící hudbu a máme tu nejlepší moderní akční střílečku poslední doby. Což sice říká člověk, který si na tento žánr příliš nepotrpí, ale už jen to, že po dohrání jsem měl chuť zahrát si kampaň znovu mluví za vše.
Zatím jsem se věnoval především singlu, přitom právě multiplayerové klání bude asi to, proč si hráči Titanfall 2 najdou. Popravdě nechci se mi tady psát nějak podrobnější rozbor, protože se necítím úplně povolaný. Nejsem hráčem, který by dokázal hrát multiplayer delší dobu. Přesto jsem už v něm v rámci Titanfall 2 pár hodin strávil. Především je nutno říci, že si ho užijí i hráči, kteří rádi hrají za sebe a nemají kolem sebe ostatní na týmové hrají. Hra totiž nabízí i módy, kdy staří hrát pro tým a jen týmově abyste měli šanci na výhru. Modem který jsem hrál nejvíce a který mě i nejvíce bavil je ten, ve kterém se snažíte v rámci jednoho zápasu získat nejvíce peněz. Ty získáváte jak ze zabitých protihráčů tak hrou ovládaných nepřátel. Aby se však takto získané peníze přičetli na účet je třeba je uložit do banky, která je vždy otevřena krátce po skončení vlny nepřátel. Vznikají tak vskutku adrenalinové situace, kdy se snažíte nastřádané peníze uložit, ale za zády máte protivníka. K tomu si připočtěte ještě střídavou hru za pilota i titána která dává již tak akční střílečce další dynamiku. Celý zápas dvou týmů je tak najednou velmi různorodý a nechybí zapamatovatelné okamžiky. No a po skončení západu pak tu je již pro tuhle sérii typický útěk těch co prohráli k záchranné lodi a možnost uniknout svému osudu. No která jiná hra to má. Navíc každý zápas přináší body, která odemykají nespočet různých vylepšení či jen vizuálních úprav.
Musím říci že hrát Titanfall 2 je radost. Na hře je vidět, že ji dělala skupiny profíků co přesně věcí co chtějí a znají i své hráčské publikum. Pokud si tak Titanfall 2 pořídíte, dostáváte v jednom balení jak zábavnou akční jízdu plnou výborných nápadů v podobě příběhové kampaně, tak velkou porci zábavného multiplayeru. Ten nejen že má dostatek obsahu v základu, ale tvůrci navíc slíbili veškerý dodatečný obsah zdarma aniž byste museli pořizovat nějaký season pass. Tohle je zkrátka nabídka které nešlo odolat. Jak už jsem psal na začátku, nemá to tato hra v sevření své mediálně známější konkurence snadné, ale byla by škoda kvůli tomu hru přehlédnout. Troufám si totiž říci, že lepší akční hru letos nenajdete.
Čtyři roky s Wii U
V minulých dnech se potvrdila dlouho spekulovaná informace, že Nintendo končí s výrobou Wii U. Nastala tak vhodná příležitost zhodnotit jak se této konzoli vlastně vedlo. A nebude to hodnocení z pohledu prodaných kusů či jiných kritérií, kterými se úspěch či neúspěch poměřuje z pohledu byznysu. Bude to z zhodnocení vycházející z dojmů hráče, který si WiiU koupil hned při uvedení na trh v roce 2012 a strávil si ní další 4 roky. Jaké tedy byly?
Už od počátku bylo jasné, že Wii U nemá být konkurencí k nové generaci konzolí, která měla na trh teprve dorazit. Už svým jménem dávala jasně najevo, že chce navázat na kromobyčejně úspěšné Wii. To čím měla konzole hráče zaujmout byl její ovladač s druhou obrazovkou a možnost hrách hry od Nindenda v tehdy již běžné HD kvalitě. Jenže se ukázalo, že tohle není nic, kvůli čemu by si lidé WiiU koupili. V době tabletů nešlo o nic převratného jako ve své době ovládání pohybem. Navíc speciální ovladač se zabudovanou obrazovkou nebyl zrovna technologický zázrak, mnoha hráčům se na něm moc dobře nehrálo a to nemluvím o tom, že potenciál druhé obrazovky využilo jen minimum her. Bylo sice fajn, že bylo možné hrát hru přímo na displeji a uvolnit tak televizní obrazovku jinému členu domácnosti, ale technologické omezení znemožňovalo se příliš vzdálit od samotné konzole. Ostatně tyto nedostatky se bude Nintendo snažit překovat s novou konzolí Switch. Ani v ostatních ohledech pak konzole nenabízela nic víc než její konkurenti.
Po stránce hardwaru to nebyl žádný zázrak. Wii U sice bylo papírově o něco lepší než Xbox360 či PS3, ale vzhledem k tomu, že v tobě přicházela nová generace, nebylo to žádné vítězství. Už za rok po vydání tak byla konzole technologicky zastaralá. Ani nabídka her,za kterými by nestálo přímo Nintendo to nebyla žádná sláva. Ubisoft se sice již tradičně snažil konzoli podporovat, ale brzo i on rezignoval, protože na Wii U se jeho hry moc neprodávaly. Z toho co píšu by se mnohým nezainteresovaným mohlo zdát, že Wii U byl průšvih. Jenže nebyl. Tedy abych byl přesnější, nebyl to průšvih z pohledu fanouška her od Nintenda. Ostatně právě to, že jste chtěli hrát hry z jejich stáje, byl snad jediný skutečný důvod proč si tuto konzoli pořídit. A byl to přesně ten důvod proč jsem to udělal já. Patřím zkrátka k těm, kteří na Wii U nechtěli hrát hry, které si bylo možné zahrát jinde. Wii U pro mě byla možnost jak si zahrát exklusivní hry. Což v zásadě znamenalo hrát hry za jejichž vydáním stálo až na výjimky přímo Nintendo. Já zkrátka Wii U pořídil jen proto, abych tam mohl hrát Maria, Zeldu a další oblíbené série. A ze stejného důvodu budu uvažovat o koupi Switch.
Když jsem si na konci listopadu roku 2012 přinesl domů Wii U bylo to pro mě jen generační obnova konzole od Nintenda. Bylo mi v zásadě jedno jaký je ve uvnitř hardware a jak moc dokáže nová konzole konkurovat ostatním na trhu. Takže jsem setřel prach ze svého bílého Wii, zabalil do krabice a uložil do skříně. Jeho místo pak zaujalo nové černé Wii U Premium. Ostatně konzole byla zpětně kompatibilní a tak to nebyl problém. Říkal jsem si že Wii U kupuji stejně jen proto, abych si na něm zahrál novou Zeldu či Maria, zkrátka hry které jsem tak nějak čekal. Trochu paradoxem je z dnešního pohledu to, že za čtyři roky jsem se sice dočkal hned dvou Zelda her, ale obě byly HD remakem a skutečný další díl přijde až příští rok, jenže ten už budu s největší pravděpodobností hrán na Switchi. Další zajímavostí je to, že po tom co jsem psal o tom, že chci hrát hry od Nintenda, byla první hrou kterou jsem si na Wii U zahrál a kterou jsem měl přibalenou ke konzoli – ZombiU. A ač mě hra v zásadě bavila, nakonec mě moc nechytla a cestu k ní jsem si našel až mnohem později na PS4. A tak hned záhy jsem koupil digitální cestou New Super Mario Bros. U, se kterým jsem strávil pěkné Vánoce.
Rok 2013 byl rokem velkých očekávání, protože na podzim vycházela dlouho vyhlížená nová generace konzolí v podobě Xbox One a PS4. Byl to tak vlastně jediný rok, kdy mohlo Wii U dominovat na trhu. Je pochopitelné, že mnozí hráči kteří s napětím očekávali konzole nové generace, neměli moc důvodů pořizovat si v tuto dobu WiiU. Konzoli tak držela především základna fanoušků Nintenda. Byl to také rok, kdy se asi naposled objevily silné tituly nepocházející přímo z producentské dílny Nintenda jako byl Rayman Legends, který až později vyšel i na další konzole,ale WiiU byl ušitý na míru. Další hru určenou jen pro Wii U byla výborná hra Lego City Undercover, kterou z mého pohledu zatím nepřekoval žádný titul z LEGO série. A pokud by v budoucnu nějaká další hra s podobným konceptem vyšla, určitě bych to uvítal. Dočkali jsme se také nového Maria v podobě titulu Super Mario 3D World. Sice hra nenavazalovala na styl určený Wii klenotem Super Mario Galaxy, ale i tak nabídla osvědčenou hratelnost a navíc HD grafika hře skutečně slušela. Po mnoha letech jsme se také dočkali třetího dílu Pikmina, který skvěle navázal na své dva předchůdce z GameCube. Mě pak hodně potěšil remaster The Legend of Zelda: The Wind Waker HD, protože šlo o díl, který jsem dosud nehrál a navíc hra vypadala a především se hrála fantasticky. Novou značku pak reprezentovala třeba správně ulítla mlátička The Wonderful 101. Jak je vidět, tak nikdo si nemohl stěžovat, že by v prvním roce života konzole nebylo co hrát.
To však nemohli tvrdit hráči, kteří se vrhly do nové generace konzolí Xbox One a PS4. Rok 2014 totiž na herní scéně ukázal, že herní studia nebyla připravena na jejich úspěch a chyběly tak nové hry. Místo velkých titulů tak hráči hráli remastery. Vím, to protože jsem byl mezi nimi. Na druhou stranu tu bylo Wii U, které na tento rok připravilo neskutečnou nálož her, z nichž mnohé dostávaly známky nejvyšší. Hry jako Captain Toad: Treasure Tracker nebo Donkey Kong Country: Tropical Freeze ukázaly, že v žánru plošinovek má Nintendo stále nezastupitelné místo a může si vybrat ten kdo dává přednost pohodovějším i obtížnějším hrám. Hrou roku se na WiiU však bezpochyby stal fantastický Mario Kart 8, který se stal i vůbec nejprodávanější hrou platformy. Skvělá závodní arkáda sice nepřinesla po stránce hratelnosti je menší vylepšení, což ale u hry která je dokonale vyladěná snad ani nikdo nečekal. Pohledná grafika, výborná hudba, zábavný multiplayer, to vše hru katapultovalo do čela výročního žebříčku her. Další nálož přišla hned vzápětí a byla ji dlouhonohá Bayonetta 2, která se stala přímo esencí toho nejlepšího z plejády akčních her od Platinum Games. Velkou neznámou byla pak hra Hyrule Warriors, která naroubovala oblíbený svět Zeldy na mechaniky akčně strategických her ze série Dynasty Warriors. Mě hra kupodivu hodně sedla a strávil jsem v ní řadu hodin. A tento z pohledu her skutečně nabitý rok pak WiiU uzavřelo novým dílem do série Super Smash Bros. V roce 2014 bylo zkrátka WiiU na vrcholu a nic na tom nezměnilo to, že výkonově se už nemohlo rovnat soupeřům.
I roce 2015 se Wii U snažilo bojovat o přízeň hráčů, i když už bylo jasné, že úspěchu svého předchůdce už nedosáhne. Přesto se v Nintendu snažili nabídnout hry pro širokou hráčkou skupinu a dokonce i o inovace. Dočkali jsme tak klasické Nintendo plošinovky Yoshi Wooly World která musela každého okouzlit svoji výtvarnou stránkou, ale i možná překvapivě velmi úspěšné střílečky Splatoon, která zbraně vyměnila za vodní pistolky. Splatoon nabídl originální koncept, kdy dva týmy přebarvují úroveň a ukázal že i žánr týmových akcí může být oproštěn od přímého násilí. Osobně jsem však nejvíce očekával jinou hru. Tou bylo parádní JRPG Xenoblade Chronicles X. Rozsáhlá a propracované hra nabízela mnoho desítek hodin zábavy v otevřeném světě a po technologické stránce okouzlovala potenciálem, který se ve Wii U skrýval. Ke konci roku jsme se pak dočkali dalšího originálního konceptu v podobě Super Mario Maker - hry či spíše editoru hry, který každému umožnil, tvořit si vlastní Mario hry. Ano, ten rok Nintendo ukázalo, že se nebojí zkoušet nové věci, bohužel to byl také rok, kdy Wii U začalo postupně upadat.
Jestli že jsem v posledních dvou letech měl problém zahrát si všechny kvalitní hry které vyšly exklusivně pro Wii U, tak v roce 2016 jsem už podobný problém neměl. Ano, vyšel sice remake další Zeldy a to Twillight Princess HD ale to také byla jediná hra pro WiiU kterou jsem pořídil. Ne že by žádné povedené hry už nevycházely, ale tituly jako nový Star Fox či Paper Mario: Color Splash mě už nedokázaly nadchnout natolik, abych pro ně běžel v den vydání jako u jiných her dříve. To neznamená že by byly špatné, ale bylo zkrátka vidět, že Nindendo šetří své síly a nepochybně i hry pro svou novou konzoli. Nakonec i ta nová Zelda vyjde pro Wii U až příští rok a bude to asi skutečně poslední velká hra. Ten kdo chce na Wii U hrát však nemusí smutnit, stále existuje mnoho výborných her, které jsem nezmínil. Ono je skutečně těžké vybírat, protože těch skvělých titulů je za relativně krátkou dobu skutečně hodně. Ostatně pokud by se dělal řebříček konzolí dle poměru exklusivních her a jejich hodnocení, myslím že Wii U by bez problému uzmulo první místo. A to je ostatně důvod proč budu na Wii U vzpomínat s láskou, pokud se to dá o kusu plastu a plošných spojů prohlásit. Ač vám klidně odkývám když se mi budete stěžovat na nízký výkon konzole, pomalé menu, pochybné ovládání či zastaralé online možnosti. Vždy tu ale bude záplava skvělých her, které si jinde zahrát nejde a to je pro mě hlavní.
Wii U tak pro mě vždy bude poslední skutečnou konzolí, kde se hry hrajou bez instalace, kde není třeba čekat na day one patch, kde multiplayer se odehrává především na našich pohovkách a konzoli spouštíme jen proto abychom si zahrály hry. Zkrátka Wii U je především Nintendo a jejich hry a z tohoto pohledu u mě rozhodně obstálo.
DOHRÁNO: Lara Croft and the Temple of Osiris
Když jsem před nedávnem dohrál nejnovější Tomb Raider, uvědomil jsem si, že mi v konzolí zůstává zatím nedotřená hra Lara Croft and the Temple of Osiris, kterou jsem získal v rámci nabídky PS+. Jde už o druhou hru z vedlejší série, která nabízí trochu jinou hratelnost kterou určuje především zvolený izometrický pohled a více akční přístup. Předcházející díl jsem hrál ještě na Xboxu 360 a celkem mě bavil, na druhou stranu nebyla to hra na kterou bych nějak vzpomínal. Zda to bude i v tomto případě jsem se rozhodl vyzkoušel. Musím říci, že u většiny her, které hraji mám už nějaké povědomí o tom jaké bylo jejich přijetí mezi hráči a recenzenty. A tady jsem nevěděl. Ta hra zkrátka kolem mě nějak prošuměla a kdybych ji našel staženou v PS4 asi bych na ní dočista zapomněl. I když je mi jasné, že tohle nevěští nic dobrého, tak jsem hru zapnul.
Bohužel stačila chvíle aby mi bylo jasné, že tahle je hra je ten nejklasičtější případ průměrné hry. To neznamená že by byla špatná, jen nedokáže absolutně ničím překvapit, zvláště pokud jste hráli minulý díl. Jistě, novinkou je kooperace až pro čtyři hráče, což sice může být pro někoho lákadlem, nicméně se na samotné hře to nic nemění. To nejzajímavější je na hře asi její zasazení do Egypta, zvláště pro ty hráče, kteří stejně jako já mají pro danou éru slabost. Bohužel využití je minimální. Příběh ve kterém pomáháte jednomu z egyptských bohů porazit druhého je úplně mimo. Nemám nic proti určitému nadpřirozenu, které k sérii Tomb Raider patří, ale tohle je na mě moc. O co více by bylo zajímavější, kdyby Lara pátrala po nějakém artefaktu. Takto vás vždy čeká úkol spočívají ve sesbírání několika částí sochy božského Osirise a pak finální souboj. Vlastně jediným oživením jinak velmi sterilní hratelnosti bylo řešení několika puzzlů, z nichž ty lepší se nacházely v nepovinných hrobkách.
Ač to z předchozího odstavce možná tak nevypadá, tak samotná hra se hraje celkem dobře a nějaký méně náročný hráč si ji nepochybně užije. Grafika hry je celkem pohledná, souboje akční, stále se něco děje a obtížnost je spíše lehčí. Hrou tak lze proběhnout velmi snadno a hraní je to celkem pohodové. Jenže jsem při něm měl stejný pocit, jako bych se díval na nějaký český seriál. Člověk se dívá/hraje jen za tak ze zvyku, nic ho nepřekvapí a když to skončí vlastně ani neví o čem to bylo. Z mého pohledu je to zrovna u této hry škoda. Když už mají tvůrci v rukou silnou licenci, mohli se pokusit o něco více, než jen hrát na jistotu. Bohužel se tak nestalo a hra se tak ztratí v záplavě průměrných titulů, kterých je kolem vždy dostatek.
poznámka: připojené obrázky nejsou výjimečně z mého hraní, protože jsem si omylem vymazal.
DOHRÁNO: Dark Souls 3: Ashes of Ariandel
DLC k Souls sérii byly vždy pověstné svoji kvalitou. Každé rozšíření nabídlo několik dalších hodin stejně skvělé zábavy jako samotná hra. To proč tímto prohlášením začínám svoje dojmy z nového DLC Ashes of Ariandel pro Dark Souls 3 je, že tentokrát se vysoko nasazenou laťku přeskočit nepodařilo. Nicméně začít můžu hned něčím pozitivním. Začít hrát obsah toho DLC není problém. Pokud se vám zdá tato věta nepochopitelná a netušíte proč by měl být problém si nové DLC vůbec zahrát, zřejmě nemáte zkušenost s předchozími hrami v sérii. Dostat se k obsahu DLC totiž často znamenalo splnit určité podmínky, které by bez návodu bylo náročné zjistit. Nyní však stačí jen zavítat k jednomu konkrétnímu bonfiru, pokecat s podivným chlápkem v kápi a rázem jste v nové zasněžené lokaci, která nejen svým prostředím ale i názvem Painted World of Ariandel odkazuje k prvnímu dílu Dark Souls.
Nová prostředí se povedlo a díky svému zasněženému vzhledu si drží tu správnou atmosféru. Nicméně neubránil jsem se dojmu, že samo o sobě nepřináší nic nového. Vlastně vše co nabízí jsem už v nějaké z posledních her od From Software viděl. Osamocená věž, vysutý most, opuštěná vesnice, tohle vše už tu bylo. Navíc design levelu je až na drobnou výjimku velmi přímočarý. Žádné podstatné mnou oblíbené hledání zkratek se tentokrát nekoná. V podstatě stačí jít rovnou za nosem, zmáčknou páku a pak hurá na bosse. A když už je řeč o bossech, tak i s nimi tvůrci šetřili. Kromě hlavního je tu ještě jeden nepovinný. Na druhou stranu souboj s hlavním záporákem je opravdu výživný a především náročný. Jenže tohle pro mě není zrovna plus. Možná teď budu za heretika, ale mě vždy více bavilo utkávat se s běžnými protivníky, než bojovat se skoro nepřemožitelným soupeřem.
Ač by se z toho co jsem napsal mohlo zdát, že tentokrát se DLC moc nepovedlo, není tomu tak. Jen mám na tvůrce v Miyazakim v čele trochu vyšší nároky. Ač si tak stěžuji na určitou okoukanost prostředí, tak stále je to v porovnání jinými hrami nadprůměr a některé lokace nabízí nádherné výhledy. Ostatně podívejte se na obrázky. Pochvalu také musím udělit za nové nepřátele, kteří se skutečně povedly. Ať už jde o silné bojovníky, podivné ptačí tvory nebo nechutné brouky, souboje s nimi vás budou bavit. A pokud se nepoženete střemhlavě dopředu a budete novou lokaci pečlivě zkoumat, určitě vám stejně jako mě hra pár hodin vydrží. Další hodiny pak můžete trávit souboji ve speciální PvP aréně. Takže pokud Dark Souls hrajete především kvůli půtkám s ostatními hráči, budete mít možnost se vydovádět dosyta.
Nezastírám, že z tohoto rozšíření jsem byl maličko zklamaný. Po vynikajícím DLC pro první i druhý díl Dark Souls jsem zkrátka čekal podobnou bombu. To však nic nemění na tom, že pokud vás základní hra bavila, je pro vás toto nové dobrodružství povinností. Mě teď nezbývá než čekat, kam se podíváme v tom dalším.