DOHRÁNO: Uncharted: Nathan Drake Collection

Ač se to z dnešního pohledu nezdá, tak při uvedení předchozí generace konzolí se o přízeň hráčů bojovalo především nabídkou her. A tak pro každého vlastníka dané platformy bylo důležité nabídnout titul, který potenciálním zákazníkům ukáže schopnosti nové konzole. Ale jen několika hrám se podařilo stát se něčím více než jen launchovým titulem, ale být přímo tváří dané konzole. V případě Xboxu360 tou hrou bylo Gears of War a pro PlayStation 3 se hrou která poprvé naplno ukázala její kvality, stala hra Uncharted: Drake’s Fortune. Vyšla necelý rok po uvedení PS3 na konci roku 2007 a okamžitě je jí dostalo velké pozornosti. Ale určitě se nedá mluvit o tom, že by to byl okamžitý hit. Jestli však o něčem nebylo sporu, byla to její grafika, která nad ostatní konkurencí vyčnívala. Hra od studia Naughty Dog jenž dosud proslulo především série akčních plošinovek Crash Bandicoot a Jak and Dexter se pokusilo na naše obrazovky přinést dobrodružství z ranku Indiana Jonese. A položili základ určité odnoži akčních her, které kladou důraz na filmový způsob vyprávění. V průběhu let dostalo Uncharted další dva díly na PS3 a jeden menší na PS Vita. A protože jsou teď v módě remaky a chystá se čtvrtý díl, přispěchalo Sony s kolekcí všech tří her nazvanou Uncharted: The Nathan Drake Collection. Přípravu tohoto balíku dostali na starost v osvědčené firmě Bluepoint Games, kteří se na remaky specializují.



V této kolekci tak dostáváme všechny tři díly ve vylepšené grafice, přičemž zvláště v případě prvního dílu došlo i k vylepšení modelů postav. Na druhou stranu se nedočkáme multiplayeru, který byl součástí druhého a třetího pokračování. Tohle mi však nevadí, protože ani tehdy na PS3 jsem ho nehrál. Pro mě je největší předností možnost zahrát si všechny tři hry ve skvělé technické kvalitě a především s PS4 gamepadem, protože Dualshock pro PS3 byl hrozný a teď s odstupem ještě více. Možnost hrát všechny tři hry postupně za sebou má ještě jednu velkou výhodu a to na vlastní kůži zažít jakým vývojem prošla hra v rámci jedné konzole. A to je rozhodně zajímavé. Díky tomu si člověk uvědomí, jak střídmě působí první díl Uncharted: Drake’s Fortune. Celý se totiž odehrává na jednom tropickém ostrově, kde sice navštívíte různá prostředí, ale i tak zde chybí ona rozmáchlost s jakou byly připraveny díly následující. Co však rozhodně nechybí a na čem se čas rozhodně nepodepsal, je osobnost Nathana Drakea, jemuž notnou dávku charismatu vtisknul jeho dabér Nolan North. Díky vtipnými dialogům a komentování událostí kolem něj, je i po letech veskrze sympatickou postavou. Příběh hry je sice jedno velké klišé kde nechybí tajemný poklad, nacisti ani zombie, ale díky humoru a množství napínavých sekvencí vás nenudí. Tvůrcům se podařilo přijít se zdařilým mixem mezi prozkoumávání prostředí a řešení hádanek a pak akčními sekvencemi, jenž se odehrávají ve formě přestřelek, kdy z krytu likvidujete protivníky širokou škálou zbraní.



Z dnešního pohledu už grafika první hry tak zázračně nevypadá, ale v remasterované podobě vypadá dobře a především hra běží zcela plynule což se tedy o PS3 verzi říci nedalo. Nicméně o to více je pak člověk zaskočen tím, co se autorům podařilo provést s pokračováním Uncharted 2: Among Thieves. To vyšlo v říjnu 2009 a vylepšilo koncept hry ve všech směrech. Hra překvapí už svou úvodní scénou, kdy se Drake probouzí a zjišťuje, že se nachází v havarovaném vlaku nad propastí. Jeho dramatická záchrana se nese v duchu - na co sáhnu to praskne, utrhne se, zřítí se a předznamenává styl celé hry. Z Uncharted se stává dobrodružná jízda a my spolu s Nathanem a jeho společníky účastníme vyloupením muzea v Istanbulu, průzkum džungle na Borneu či pátrání po tajemném pokladu ve střední Asii, jenž nás zavede až na zasněžené vrcholky Himálají. Druhý díl je neskutečně rozmanitá hra a autorům se daří skvěle dávkovat tempo hry. Akční přestřelky střídají s lokacemi,  kde různě šplháte a snažíte se aktivovat nějaký příšerně složitý mechanizmus jenž efektním způsobem otevře cestu dále. Stejně tak dokáží překvapit akčními situaci jako je bitka na jedoucím vlaku či souboj s tankem. Osobně považuji právě tento díl za nejlepší z celé série, protože ani na chvíli nenudí, obtížnost nepřátel je vyvážená a vůbec veškeré herní mechanizmy pečlivě vyladěné. Tuhle hru je radost hrát a ještě se na ní skvěle dívá. Když jsem hru hrál tehdy na PS3, tak jsem nevěřil, jak se tohle tvůrcům povedlo. Rozhled, efekty, animace, fyzika to vše bylo na fantastické úrovni, která svoji tehdejší konkurenci lehce zastínila. Dnes už se asi úžas nedostaví, ale i tak je grafika vynikající a na hru je radost pohledět.




Zatím poslední díl nazvaný Uncharted 3: Drake’s Deception vychází po dvou letech v roce 2011. Neil Druckmann stojící za předchozími díly se přesunul k vývoji Last of Us a možná i to je důvod proč třetí pokračování Nathanových dobrodružství je tentokrát více orientované na příběh než na akci. Tedy ne že by jí bylo málo, ale hra se hodně soustředí vztah ústřední skupiny postav, jenž se tentokráte zase rozrostla a konečně větší prostor dostává i Sully. Ostatně hned na začátku hry se dozvíme, jak se spolu s Nathanem dali dohromady. Ostatně dočkáme se mnohem více dialogů mezi hlavními protagonisty, kteří se navzájem špičkují a vůbec mezi sebou mnohem více komunikují. Stejně tak hádanky jsou nyní o něco složitější a jejich řešení vyžaduje se trochu více zamyslet. Ačkoli třetí díl vypadá z pohledu celé série nejlépe, tak takový skok jako byl mezi prvním a druhým dílem se pochopitelně nekoná. Je vidět že tentokrát se tvůrci snažili zapracovat především na animacích postav a to jak v rámci filmečků, tak především v tom jak se pochybují. Pohyby vaší postavy jsou nyní více přirozené a nepůsobí tak strojově, ale občas byly trochu neohrabané. Už na první pohled si všimnete takových drobných detailů, jako je opírání se rukou o blízký předmět, když kolem něj procházíte či realističtěji provedené šplhání. Zkrátka mnohem více se sází na interakci s prostředním a to především v ručních soubojích, které jsou nyní konečně použitelné.


Díky tomu že jsem měl možnost zahrát si všechny díly hned za sebou, bylo zajímavé sledovat jak se hra až založená na identických principech stále mění. Co se však nemění je zážitek ze hry a je skvělé, že se tvůrci jen neopakují a i potřetí jsme se dočkali originálních scén a momentů. Vrcholem je pro mě jednoznačně sekvence odehrávající se v lodních vracích a na vlnách. Stejně tak skvělé byly i různé honičky, až mi skoro bylo líto, že jsem daný prostředím jen probíhat a měl možnost se pořádně pokochat tím, jak skvěle se ho tvůrcům podařilo vymodelovat. Grafika hry je opět fantastická a je vidět že autoři tehdy ždímali PS3 na maximum. Ačkoli bych mohl sérii Uncharted vyčítat různé věci jako občas přílišná přímočarost, béčkovost zápletky, občas nevyváženou obtížnost, nepřehledné akční sekvence kdy někam utíkáte, tak tohle všechno se ukazuje jen jako drobné prasklinky na jinak dokonale vybroušeném diamantu, kterým Uncharted bezpochyby je. Navíc remastrovaná verze ho vyleštila k dokonalosti. Uncharted je zkrátka báječná akční jízda se sympatickými postavami, kterou je bezva hrát i znovu po letech a patří k tomu nejlepšímu co na konzolích Playstation vyšlo. Bylo skvělé si všechny tři hry znovu připomenout a ještě více se tak nabudit na už za chvílí vycházející díl čtvrtý. Že to bude opět jízda, tak o tom nepochybuji.

0 komentářů: