Troufám si tvrdit, že když v roce 2008 vyšla logická hra Braid, byl to v určitém ohledu zlomový okamžik pro herní scénu. Byla to totiž hra, která poprvé ve větším měřítku ukázala, že i relativně malá hra dokáže uspět a zaujmout natolik, že se o ní bude hovořit stejně jako o hře od zavedeného velkého studia. Najednou se ukázalo, že technologie dospěla do fáze, kdy pokud máte nápad a schopnosti můžete se prosadit tam, kam měli dříve nezávislý vývojáři vstup omezen. A pokud jste dobří, může z vás hra, kterou jste si vyrobili doma, udělat bohatého člověka. A právě toto se stalo Jonathanu Blowovi. Hra Braid dosáhla úspěchu jak u kritiků tak u hráčů a z Blowa byla hvězda. Není proto divu, že jeho další projekt byl velmi očekávanou hrou. První koncepty na The Witness byly představeny už v roce 2009, ale teprve při uvedení PS4 byla oficiálně představena. Nakonec se vývoj hry protáhl na 7 let a Blow do vývoje investoval nejen to co vydělal na předchozí hře, ale i další prostředky. Takhle hra pro něj byla zkrátka velmi osobní a na jejím úspěchu tak bude záležet, zda tento bezpochyby talentovaný chlapík bude moci ve vývoj her dále pokračovat. Zatím to vypadá že, se The Witness bude jeho dalších úspěchem.
The Witness je logická hra jenž se odehrává na jakémsi ostrově který obsahuje několik geograficky zcela odlišných oblastí, tajemných staveb a především hromadu puzzlů k vyřešení. Na tomto ostrově se objevíte bez jediného slova vysvětlení. Hra dokonce nemá ani žádné menu a jakmile ji spustíte, hodí vás přímo do svého světa. Nikdo vám neřekne co a proč zde děláte. Ani se nedozvíte, jak se daný puzzle řeší. Na vše si musíte přijít sami. Všechny puzzly ve hře jsou přitom založeny na stejném konceptu. Tím je vždy nějaká mřížka, po jejíchž hranách je třeba vést čáru z jednoho bodu do druhého. Zpočátku je to snadné a tak když v mřížce rozpoznáte bludiště, stačí jen najít správnou trasu. Ale jakmile vyřešíte úvodní lokaci, otevře se před vámi celý ostrov a vy můžete jít kamkoli. Celý ostrov je dostupný a váš postup omezují jen překážky, které lze odstranit jen vyřešením nějakého puzzlu. Začít můžete kdekoliv. Celkově je ve hře jedenáct lokací, z nichž každá se věnuje určitému specifické metodě řešení puzzlů. Jednou tak budete čarou oddělovat jinak barevné čtverečky na mřížce, jinde se zase budete snažit čáru kreslit tak, aby měla specifický tvar. Jenže zatímco v těch jednodušších lokacích si vystačíte s jednou metodou, která je jen různě variována, v dalších už musíte různé metody kombinovat. Proto je třeba cestovat z oblasti do druhé a postupně se tak učit dokud nebudete chápat veškeré způsoby řešení puzzlů.
Někdy je návod k řešení puzzlu třeba hledat i ve svém okolí a v některých případech je třeba zapojit i další smysly. Jakmile konkrétní oblast dokončíte, aktivujete se věž s paprskem mířící k hoře, jenž je dominantou ostrova. Co vás čeká tam, na to musíte přijít sami. The Witness je dokonalou ukázkou toho jak i s určitým omezením v podobě statické mřížky, které si tvůrce záměrně zvolil, lze dosáhnout ohromné variability při řešení puzzlů. Ostatně právě puzzly jsou stěžejním prvkem hry. Pokud patříte k milovníkům různých hlavolamů a puzzlů budete nadšeni. Některé z nich jsou totiž skutečně vypečené a i zkušenému luštiteli dají zabrat. Mě často nezbylo než sáhnout a tužce a papíru a teprve s jeho pomocí se řešení dobrat. Pokud vás tohle prohlášení neodradilo, je The Witness hra pro vás. Ostatně nemá se cenu se do hry pouštět, pokud vás nebaví puzzly řešit. Ostatně většinou času a to skutečně mnoho hodin, budete trávit koukáním na panely, zatímco si budete lámat hlavu nad jejich řešením. Pobyt na ostrově vám zpříjemňuje pohledná grafika hry, která dává hře lehce meditativní atmosféru, která je ale občas v rozporu s tím, v jakém stavu se nacházíte, poté co hodinu hledáte řešení puzzlu a stále se vám to nedaří. Kromě toho je ostrově skryto ještě mnoho nepovinných puzzlů a stejně tak lze narazit na audio záznamy s citáty významných osobností a ti šikovnější si zpřístupní i nějaké videa. Protože však nechci spoilerovat, omezím se na konstatování, že ostrov nabízí mnohá dovedně skrytá tajemství.
Ano, právě tajemství resp. snaha o jejich odhalování je motorem této hry. Čím více se do hry ponoříte, tím větší máte šanci ho odhalit a tím i odhalit „smysl“ vašeho snažení. Pro dohrání ve smyslu dokončení hry totiž určitě nemusíte splnit všechno, ale v takovém případě budou váš požitek ze hry o dost jiný oproti těm hráčům, co se dokážou do hry ponořit hlouběji. Není proto divu, že jsem zaznamenal takové reakce, které hrou odsuzovaly jen jako přehlídku puzzlů bez hlubšího smyslu, jenž navíc nemá uspokojivý konec. Troufám si tvrdit, že jde o hráče, kteří hru pojali jen jako nejkratší cestu k cílí a možná že i přespříliš spoléhali na nápovědu ostatních. Vím že je to letité klišé, ale v tomto případě skutečně platí, že cesta je cíl. Myslím, že jen ti kdo jsou ochotni hře věnovat energii a čas dokážou ocenit její skuteční kvality. Pro ně totiž The Witness nebude jen obyčejnou puzzle hrou, ale možná že jim dokáže svým způsobem obohatit. Ti pak možná plně docení, že řešení puzzlů je jen způsob jak vám s pomocí herního média zprostředkovat něco co se slovy vyjadřuje jen těžko. Pro ostatní bude The Witness je souborem puzzlů v hezkém prostředí ostrova.
Ve hře The Witness jsem strávil skutečně hodně času (asi 50h), které jsem věnoval luštěním puzzlů. Ne vždy to bylo snadné, ale ten pocit kdy se vám nad hravou rozsvítí ona imaginární žárovička a vy to zkrátka máte, byl k nezaplacení. Nepomatuji si hru, která by mě v poslední době více dostala tak, že bych nad ní přemýšlel i během běžného dne. Určitě to není hra pro každého a možná že i ti co jinak mají logické hry rádi, v ní nenajdou takové zalíbení, jak by možná čekali. Nicméně pokud se do ní skutečně ponoříte a věnujte se jí naplno, garantuji vám, že její hraní (ne dohrání) pro vás bude skutečný zážitek.
0 komentářů:
Okomentovat