DOHRÁNO: Ratchet & Clank

Playstation 2 dokázal za dobu své existence vybudovat úctyhodné množství herních značek a postav. A jednou z nich je dvojice Ratchet a Clank která se poprvé představila ve stejnojmenné hře v roce 2002. Jejich dobrodružství kombinující plošinovkové skákání s akcí a nápaditými zbraněmi si našlo celou řadu fanoušků. Není tak divu že série dnes má už řadu pokračování. Já jsem se s Ratchetem seznámil až díky PS3 dílům a okamžitě si ji zamiloval. Žánr plošinovek tehdy dost strádal a tak na mě hra působila jako zjevení. Sympatické postavy, krásná grafika a především zábavná hratelnost bylo něco, co mě donutilo zahrát si skoro všechny následující pokračování. Přesto jsem to, že se chystá vydání dalšího dílu (i když jak se to vezme) na PS4 zaznamenal až relativně pozdě. Ale místo těšení, jsem se trochu obával toho, o jakou hru se bude jednat. Měla totiž doprovodit chystaný film a navíc mělo jít o předělávku prvního dílu.

Naštěstí moje obavy se ukázaly jako zbytečné v okamžiku, kdy jsem hru spustil. Jde sice v zásadě o remake prvního dílu, ale vzhledem k tomu, že jsem jej nehrál, nemám to jak posoudit. Ale podle informací které ke mně dolehly, byla celá hra podstatně předělána a rozšířena. Takže je to vlastně jedno. Stejně tak vůbec nevadí, že vydání hry je spojeno s uvedením animovaného filmu (který se prý moc nepovedl), protože samotnou hru v žádném případě negativně neovlivňuje. Vlastně se až trochu divím tomu, jak moc povedená hra to je vzhledem k okolnostem vzniku. Ale pojďme si říci něco o hře samé. V příběhu prožijeme první setkání ušatého Ratcheta, posledního Lombaxe (no vypadá tak trochu jako fenek) a jeho nového parťáka malého robůtka Clanka. Vznikla tak další dvojice hrdinů, jenž se zařadila mezi takové legendy jako Jak & Daxter či Banjo & Kazooie. Z obyčejného údržbáře Ratcheta se dílem náhody stává vesmírný ranger a jako takový se vydává zachránit Galaxii. Ostatně to přeci hrdinové dělají, ne?


Hra v sobě kombinuje hned několik herních principů. V základu jde o 3D plošinku přičemž kromě povinného skákání, tu ještě plachtíte vzduchem, létáte na jetpacku a využíváte další gadgety které postupem hrou sbíráte. Ale celý svět je plný nepřátel a tak neméně podstatnou část herní doby budete střílet a vůbec bojovat s mnoha nepřáteli. Ratchet a Clank je do značné míry akční hrou a tomu také odpovídá vaše výbava. Tu činí celá řada zbraní, z nichž některé (říkal tu někdo Ovčáček?) jsou zvláště vypečené. Každopádně váš arzenál, který si kupujete za všudypřítomné šroubky a vylepšujete za speciální krystaly je životně důležitý. Už na střední obtížnost dokáže být hra příjemně náročná. Kromě toho je hratelnost oživena i tím, že občas je nutné vyslat do akce přímo Clanka, jenž má za úkol vyřešit nějaký puzzle, abyste se mohli posunout dále. Během hry se dočkáte i sekvencí, kdy se usednete do vaší raketky a vydáte se do leteckých soubojů, či se zúčastníte turnaje ve futuristickém skejtování. Zkrátka tady nuda nehrozí, protože stále se děje něco nového. 

Během hry navštívíte několik různorodých planet, kde je vždy třeba splnit pár úkolů, abyste se mohli vypravit zase na další. Levely jsou většinou lineární, ale pár planetek nabízí do určité míry otevřené prostředí, kde se můžete pohybovat svobodně. Můžete se tak vydat hledat třeba skryté lokace a sběratelské předměty. Těmi jsou kromě pro sérii typických zlatých šroubků i speciální karty. Vždy když posbíráte tři z jedné série, odemkne se vám určité vylepšení. Především však porůznu ukryté nacházíte speciální karty, které vám po kompletaci odemknou ultimátní zbraň, se kterou finálního bosse sejmete i s prstem v nose. To čím hra rozhodně zaujme na první pohled je její grafické zpracování. Čistá, ostrá a plynulá grafika v mnoho výrazných barvách je něco, co upoutá na první pohled. Na obrazovce se stále něco děje a jakmile dojde na zbraně, dokáže Ratchet na obrazovce rozpoutat menší apokalypsu. V případě neherních sekvencí vytvořením přímo v enginu hry jsem díky jejich kvalitě mel problém rozeznat, kde končí a začíná ukázka z filmu. Zkrátka hře to moc sluší a ani na hudební doprovod si není možné stěžovat.


Ratchet a Clank je hra, která mi opět připomněla jak moc je škoda, že podobný typ her se dnes už moc nenosí. Přitom principy, na kterých staví, dokážou stále zabavit, což v mém případě dokládá i to, že po dohrání jsem hru znovu rozehrál v challange módu, což většinou nedělám. Byla by škoda tuto hru opomenout jen proto, že stojí trochu stranou. Pokud máte chuť zahrát si hru, která si bere to nejlepší z minulosti této skvělé série, ale přitom nezapomíná, že se píše rok 2016, tak směle do toho. Litovat určitě nebudete.





0 komentářů: