DOHRÁNO: Risen 3: Titan Lords

Nedávno jsem se rozhodl, že místo kupování nových her na konzole se raději na chvíli vrátím k několika hrám na PC, které jsem z mnoha různých důvodů rozehrál, ale nedokončil. A prvním takovým případem je Risen 3. Na rovinu říkám, že patřím k mnoha fanouškům série Gothic, kdy zvláště jeho druhý díl je pro mě v mnoha ohledech nepřekonatelná a nepřekonaná RPG hra, u které jsem si sice vědom mnoha jejich chyb, ale přesto mi vůbec nevadí. A tak když původní tvůrci z Pyranha Bytes přišli o práva k sérii Gothic, ale její odkaz přesunuli do nepřiznaného nástupce Risen, pochopitelně jsem tuto hru nemohl vynechat. První díl se mi celkem líbil, druhý už o něco méně a jak se mi pozdával třetí se se hned rozepíšu.

Pro fanouška Gothiců má série Risen své nezpochybnitelné kouzlo. Všechno vypadá tak nějak známě. Od soubojového systému, některé nepřátele, práci s předměty, rozhovory, questy, různé frakce ke kterým se lze přidat, tohle všechno na vás při hraní volá, že už se přeci znáte z Gothicu. Někomu by to možná vadilo, já to naopak vítám. Vlastně je až s podivem, že koncept se kterým tvůrci přišli už před mnoha lety stále funguje. Tedy funguje jen na ty, kteří ho už mají zažitý a popravdě nevím, jak by se na něj tvářil někdo, pro koho by byl Risen 3 prvním setkáním s touto sérií. Na hře je zkrátka vidět, že v konkurenci ostatních her působí lehce zastarale, což se projevuje nejen na grafice. Technická stránka pro mě však problém nebyl. Ačkoli totiž uznám, pokud bude kdokoliv tvrdit, že grafika je mi mimo dnešní standard, tak pro mě osobně má své kouzlo a já v ní zkrátka ty ozvěny Gothica vidím. Je mi jedno jestli svět působí hranatě, když je podle mě dobře navržený.


Ano, svět je to co na sérii Risen budu vždy hodnotit nejvýše. To co tvůrci z Pyranha Bytes uměli vždy skvěle, bylo vymodelovat lokace, které bylo zábavné procházet, hledat ukrytá místa a poklady. Svět Risen skládající se z několik ostrovů mezi kterými lze libovolně cestovat, není open world na způsob Skyrimu. Celý svět je více sevřený a ne tak rozsáhlý. Díky tomu je ale pečlivě vymodelovaný. Každé místo má svůj účel a svou atmosféru. Nečekává vás žádné složité bloudění, protože všechno máte takříkajíc za rohem. Přiznávám, že tento způsob otevřeného světa mám rád a ať už byla kvalita předchozích Risen her jakákoliv, jejich svět mě vždy bavil. Jenže to co na jednu stranu působí mile svou sevřeností, začíná působit směšně, jakmile do tohoto světa chcete zasadit epické dobrodružství. Poté co člověk odehraje Zeldu, kde když vám někdo řekne, že musíte něco přinést z jeskyně za vesnicí, znamená to že musíte odcestovat daleko přes koepc, tam nají to správné místo objevit daný předmět a vrátit se zpět. Taková výprava je pochopitelně hodná hrdiny jako je Link. Jenže v Risen 3 takový úkol pro vás znamená vzdálit se 50 metrů od zadavatele úkol, otevřít v bednu, na kterou narazíte po pár metrech a je hotovo. Je to úkol, který by ten kdo vás o to žádá, zvládnul sám dříve, než vám staří tento úkol zadat. Občas tak váš úkol působí absurdně, jako když po mě chtěla kuchařka vědět, co za divné zvuky se jí stále ozývají za její kuchyní. Ne, opravdu nemohla sama udělat deset kroků a podívat se za roh baráku. To teprve váš udatný tam musel nakouknout aby zjistil jaké dupající zvíře tam jen. Vím, že takto popisováno to zní hrozně, ale vlastně původní Gothic nebyl jiný. Jenže od té doby přeci jen nějaké roky utekly a v dnešní době podobné úkoly působí nepatřičně. Myslím, že i na tak relativně omezeném prostoru jakým jsou ostrovy v Risen 3 lze navrhnout úkoly tak, aby jste ze zdejších obyvatel neměli pocit, že jsou retardovaní. A abych nebyl nespravedlivý, často se to tvůrcům i daří.


Risen 3 je pro mě velmi rozporuplnou hrou protože v sobě kombinuje věci co mám rád, ale zároveň mě štvou takovým způsobem, že vlastně ani nejsem schopný říci, jestli se mi hra líbí nebo ne. Bohužel si myslím, že pokud se vám nebude líbit jakým způsobem funguje svět a některé z principů hry, nebude mít moc důvodů hru hrát. Kvůli příběhu to určitě nebude, protože je veskrze průměrný a ani vedlejší úkoly nenabízí nic, co byste už jinde neviděli. Je sice fajn, že máte možnost přidat se k různým frakcím a tím získat přístup například ke speciálním kouzlům, jenže k čemu to je, když vás i po polovině hry může nějaký hmyzák ukopat. Navíc tvůrci dojem ze hry podkopávají špatnými designovými rozhodnutími jako je nutnost bojovat s různými mořskými příšerami. Chápu, že tematicky to zapadá do pirátského světa, ale když se zrovna potřebujete přeplavit na jiný ostrov a jste nuceni už po několikáté absolvovat nezábavný souboj a potýkat se přitom s ovládáním, není to zábava. Vím že o teď vypadá že Risen 3 je špatná hra, ale to není. Ostatně to bych v ní nestrávil 25 hodin. Je jen průměrná a musíte hodně inklinovat k práci tvůrců z Pyranha Bytes abyste si ji užili.












0 komentářů: