DOHRÁNO: Fallout 4

Tak jsem po měsíci usilovného hraní, konečně pokořil Fallout 4 a pokud bych mě shrnout svoje dojmy do jednoho slova, byla by to spokojenost. Dostal jsem totiž přesně to, co jsem čekal a to dnes vůbec není málo. Někdo by mohl namítnout, že Fallout 4 se od předchozích dílů zas tak moc neliší a do značné míry by měl pravdu. Na druhou stranu, proč měnit něco co funguje. Ne že by Fallout  4 neobsahoval nějaké změny, které mohou některé fanoušky série překvapit, ale jsou to změny spíše pod povrchem. Fallout 4 je zkrátka jen Fallout 3 v novém prostředí, v lepší grafice a jako bonus je tu možnost craftingu a budování základen. Stačí to? Mě určitě. Na druhou stranu bych se vůbec nedivil to, když by někdo Fallout 4 odepsal jako zastaralou hru. 

Ano, ne téhle hře se chyby najdou snadno. Ti co vyznávají nejmodernější grafiku, si budou stěžovat že Fallout 4 nevypadá jako hra z roku 2015. Že má průměrnou grafiku a hru limituje použitý engine, díky kterému je třeba nahrát každou místnost zvláště. Animace jsou zastaralé a směšné. Nepřátelé jsou hloupí, stejně jako vaši společníci. Letití fanoušci si zase budou stěžovat, že čtvrté pokračování už není ten správný Fallout, díky předělání systému perků. Že hra je mnohem akčnější a posouvá se směrem ke střílečce.  Určitě by se našla i skupina těch, kteří si budou stěžovat na technické problémy, či na chyby a bugy, kterými hra prý trpí. Příběh není zajímavý, hra je moc barevná. Zkrátka Fallout 4 je u těchto hráčů propadák.


Jenže není. Fallout 4 je totiž především hra. Hra, která vás na rozdíl od mnoha současných her nechá hrát si. A to mě na ní baví nejvíce. Otevřený svět, který obsahuje spoustu zajímavých lokací a postav. Svět který je radost objevovat. Fallout 4 vám umožní řešit situace různými způsoby, hledat si vlastní cesty. Nikdo vám neříká co dělat, kam jít. Chcete se jen toulat po světě a dát hlavní příběh stranou. Žádný problém, můžete. Právě svoboda v tom užít si zdejší svět je pro mě jeden z největších plusů hry. Navíc podání světa ve Fallout 4 je vynikající. Vůbec mi nevadilo, zapojení více barev, díky čemuž je svět hned živější. Musím říci, že nadšený jsem byl především z toho, jak se tvůrcům podařilo vymodelovat zničený Boston a jeho okolí. Z Falloutu 3 si pamatuju, jak moc mě nudilo provedení Washingtonu, který mám spojený především s nudnými tunely metra. Celé město působilo spíše jako kulisa. To Boston, či chcete-li Diamond City, který je středobodem celé hry, je na tom opačně. Je to pečlivě vymodelovaná a skutečně otevřená lokace. Můžete procházet jeho ulicemi a obdivovat výškové budovy či nejrůznější architektonické prvky, které odpovídají skutečnosti. Je plný zajímavých lokací a zákoutí. Tohle město žije.

Navíc je vidět, že někdo si dal hrozně práce zaplnit svět Falloutu 4 spoustou detailů a každá lokace tak má nějakou specialitu. Spousta z nich je unikátní a i ty generické jsou často něčím zajímavé, byť by to mělo být je jejich umístění. Interiéry jsou sice stále tvořeny samostatnými lokacemi, ale v otevřeném světě existuje více než kdy dříve spousta míst, do kterých je možnost vstoupit i bez načítání. Většinou jde o různé rozbořené budov či přístřešky, kde lze nalézt různé věci. Ale Fallout 4 to není jen město, ale i otevřená krajina, plná nejrůznějších unikátních oblastí a v nich skrytých příběhů. Překvapen jsem byl i tím, že v určité části mapy, je možno jít i za naznačené hranice, což se týká především oblasti Glowing Sea, místa dopadu atomové bomby, které má svou omamně smrtelnou krásu.  Jak už jsem řekl, je to právě svět a vlastně celkové zasazení hry, které posouvá Fallout 4 v hodnocení na příčky nejvyšší.


Ač jsem zmínil výtky hráčů na technickou stránku hry, tak já jsem se s problémy nesetkal. Hra na PS4 běžela úplně bez problému a za celých 80 hodin, které jsem hře doposud věnoval, jsem nenarazil na závažnější problém, který by mi znemožnil dokončit úkol či něco podobného. Rozhodně mi hra nepřišla v tomhle ohledu horší než jiné dnešní hry. Nejsem člověk, který by se příliš vyžíval v tom, jestli má hra nejmoderněji grafiku, proto ani v tomhle ohledu nemám výtek. Podle mě Fallout 4 vypadá výborně (ostatně podívejte se na obrázky kolem) i když s top grafickými tituly samozřejmě srovnání nesnese. Díky slušným texturám a především skvělému osvětlení, které dokáže budovat skvělou atmosféru, ale není proč si stěžovat. Není to zrovna grafika, co bych hře vyčítal. V mnoha chvílích jsem se musel alespoň na chvíli zastavit, abych se pokochal. Ona výtvarná je pro mě důležitější než dynamické stíny či další grafické vymoženosti.

Pokud bych měl teď po dohrání hře něco vytknout, tak by to byl asi příběh. Moc mě neoslovil a více než postupovat v příběhu dále, mě bavil průzkum světa. Jako je již tradicí, má hra několik různých konců. Postupně jsem vyzkoušel všechny, nicméně neuspokojil mě žádný. Největší výtku bych měl totiž k tomu, že pokud člověk během hry vyzkouší všechny frakce, tak v závěru hry se musí zachovat jako hajzl, který budu vyvraždit své staré známé. Chápu proč to je, protože každá z frakcí mé své vlastní neslučitelné cíle. Přesto mi chyběla možnost odmítnout se podílet na jejich válce a jít si vlastní cestou, třeba jako vůdce Minuteman. To je něco co mě mrzí, protože zakončení příběhu mi moc nesedlo. Vlastně všechny příběhy ve hře mi přišly celkem umírněné a žádné vyložené šílenosti jsem nerazil. Ty jsou dnes ukryty především v nejrůznějších zprávách, které nacházíte a které ilustrují poměry zdejšího světa.


Fallout 4 není dokonalá hra, ale je to hra zábavná, plná obsahu, který se ani po desítkách hodin neomrzí. Ve chvíli kdy se budete toulat Pustinou a do uší vám budou znít staré fláky, budou vám všechny případné chyby jedno. Budete si užívat svobodu a těšit se kam vás vaše kroky zavedou, co nového dnes zase objevíte. V tomhle je kouzlo téhle hry a její největší síla.










2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Hrál jsem trojku a nedávno právě i Fallout 4 a ta mi přišla o dost lepší. Nejen v grafice, u které šel vidět posun podle mě dost, ale právě i v tě hratelnosti a těch možností, co ve čtyřce byly přidány. Super hra.

Anonymní řekl(a)...

Fallout 4 i s DLC je výborná hra ,kde si můžete dělat cokoliv ,vytvářet svůj příběh a rozhodovat se jak pokračovat . Mě osobně chytla natolik je to už hraji po třetí 😁. Koho baví stavění má volnou ruku a neomezenou fantazii ,jako postavit dům na spaní třeba až v oblacích ( dělám si srandu ) , bezva je vault ve kterém si skvěle nahrabete materiál ,ale já stavěla vault podle videa na YouTube. Prostě mohu doporučit - může to hrát fakt každý ( zvolíte si obtížnost) . Jinak věk a pohlaví nehraje roli 😁 ,já žena 47 let a 3 děti .Je to super odreagování a skvělá zábava . No a únik z tohoto světa . Takže vraždění zdar ! 👍