DOHRÁNO: The Legend of Zelda: Twiliight Princess HD

Asi bude nejlepší napsat hned na začátku, že Legend of Zelda patří mezi moje nejoblíbenější herní série. A vzhledem k tomu, že letos slaví neuvěřitelných 30. let, je to série, která dokázala zasáhnout hned několik generací hráčů. Zvláště ti, kteří vyrůstali na konzolích od Nintenda ji mají důkladně zažitou. Z tohoto pohledu jsem vlastně relativně nováček. Poprvé jsem se ke hrám z této série dostal až s Nintendo Wii a právě Twillight Princess byla vůbec první Zeldou, kterou jsem hrál. Z toho možná plyne i to, že tento díl mám asi nejraději. Během následujících let jsem si postupně doplňoval i další hry ze série a i když pár restů ještě mám, tak si troufám říci, že pařím mezi skutečné fandy.  Legend of Zelda je opravdová legenda a v Nintendu to ví, takže nové díly nám přináší celkem pravidelně. V posledních letech však vychází především remastery. Od dílů co vyšly na N64, jsme se dočkali Wind Wakera HD z GameCube, až nakonec došlo i na Wii a Twillight Princess. Uvidíme, jestli časem nedojde i Skyward Sword. Byl bych za to rád.

Legend of Zelda: Twillight Princess poprvé vyšla v roce 2006. Ačkoli hra byla původně vytvářena pro GameCube, tak se nakonec její vývoj protáhl, že na trh se dostala až v době, kdy Nintendo přišlo se svou novou konzolí Wii. Díky tomu hra vyšla na tyto obě konzole. Technicky byly obě verze v zásadě identické. Zajímavostí však je, že verze pro Wii byla zrcadlově obrácená. Tuto změnu vy vyžádalo právě netypické ovládání pro Wii. Vzhledem k tomu, že ovladač Wiimote měl být primárně držen v pravé ruce, ale Link ve hře pro GameCube drží meč v levé ruce, došlo u Wii verze k této změně. Pro mě jakožto toho kdo dohrál hru na Wii, byl tak HD remaster pro WiiU zajímavý i tím, že vychází z GameCube verze. Ale nejde o nic podstatného, je to spíše taková zajímavost, která může zaskočit především ty, co mají hru hodně prochozenou. Mnohem důležitější změnou je to, že remaster z pochopitelných důvodů opouští pohybové ovládání a vrací se ke klasickému gamepadu, resp. je přizpůsoben WiiU a jeho ovladači s dotykovou obrazovkou. Díky tomu máte možnost při hraní velmi jednoduše přepínat mezi speciálními předměty, či sledovat mapu. Vlastně jde o identické řešení, které už si tvůrci vyzkoušeli u remasteru Wind Wakera. Pohybové ovládání je omezeno jen na míření a díky schopnostem WiiU ovladače je kupodivu velmi pohodlné a přesné.


Vzhledem k tomu, že tvůrci nás před vydáním hry zásobili dostatečným množstvím videomateriálu, nebylo pro mě překvapením, že vizuální složka hry moc změn nedostala. Pokud někdo čekal nějaké razantní úpravy v grafice, mohl být zklamán. To já však rozhodně nejsem Právě naopak. Jsem rád, že hra si drží svůj unikátní styl, který navíc ještě více vynikne díky mnohem lepším texturám a vyššímu rozlišení. Obraz je krásně čistý a plynulý. Právě díky HD rozlišení a přepracovaným texturám vynikne jedinečný vizuální styl hry, který je zřetelný především v detailech jako je oblečení postav, či různé architektonické prvky. Kdo zná jen „rozmazanou“ Wii verzi, bude překvapen. Důvod proč píšu že jsem rád, že tvůrci zachovali vizuální styl hry, je ten, že hra z mnoha ohledech vypadá jinak než jiné hry té doby. Jde především o práci se světlem, díky čemuž obraz získává lehce snový nádech. Je jasné, že hra stará deset let, navíc vyvíjená na dosluhující konzoli, bude z dnešního pohledu působit zastarale. A je pravdou, že především v otevřených lokacích působí prázdně a „hranatě“. Ale přes to všechno si troufám tvrdit, že pro mě osobně vypadá skvěle, především díky výtvarnému stylu. Navíc je to hra, které už tehdy přinesla na obrazovky pocit z otevřeného a propojeného světa, byť rozsekaného na menší lokace. Světa, kterým žije vlastním životem a střídá se v něm den i noc. Dodnes vzpomínám, jak jsem okouzleně pozoroval, jak se po zelených loukách pohybují stíny mraků. To jsem tehdy snad u jiné hry neviděl. A když si do této scenérie ještě doplníte geniální hudbu, kterou je tato série proslavená, bude vám jasné, odkud se u mě bere slabost pro tuto hru.


Twillight Princess je vcelku unikátním příspěvkem do celé série. Tvůrci se totiž po dílu Wind Waker, který představil dětského Linka ve světě, kde se barvičkami nešetřilo, pokusili připravit dospělejší dobrodružství a navíc s o dost temnější atmosférou. Především mělo jít o navázání na všemi milovanou Ocarinu of Time. Měla to být Zelda, která vrátí sérii tam, kde by ji fanoušci rádi viděli. Ale v Nindendu rozhodně nechtěli dělat jen nějaké pokračování. Chtěli připravit díl, který celou sérii posunu dále a přinese i nějaké nové prvky. A to se jim myslím podařilo. Podle mě je tato Zelda v mnohém ohledu mistrovským dílem herního designu. Začínáte jako v zásadě obyčejný kluk. Link nemá svůj ikonický zelený šat, meč, ale se svoji věrnou Eponou pomáhá na místní farmě. Jenže pak se něco stane. Objeví se záhadné portály a temné potvory a než se link naděje setkává se nejen se záhadnou Midnou, ale především se mění ve vlka. Midna je vůbec zajímavá postava. Možná jedna z nejlepších v rámci celé série. Zatímco si Linka osedlá a vlastně ho celou dobu komanduje, vy si lámete hlavu s tím, jestli mu chce pomoci, nebo má nějaké vlastní zájmy. Právě vlčí forma, do které se může Link měnit, je prvkem, který dokázal oživit principy, na kterých série stojí. V této podobě sice Link nemůže používat žádné předměty, ale zase se může dostat na místa, kam by to jinak nešlo a také se vypořádat s nepřáteli, lidskému oku neviditelnými. Navíc si můžete popovídat s ostatními zvířátky, na které narazíte. No kdo by to nechtěl.


Častou bolístkou dnešních her je repetetivnost. Sice zdánlivě nabízejí spoustu aktivit, které lze ve hře dělat, ale nakonec zjistíte, že děláte stále do kola to samé a že i ty sběratelské věci sbíráte jen kvůli achievementům. Pokud vám tohle na hrách vadí, bude pro vás Twillight Princess jako pohlazení po unavené hráčské duši. Tvůrci totiž pečlivě dávkují jednotlivé herní mechanizmy. Postupně nalézáte nové a nové vybavení, které vám umožní posunout se v příběhu dále. Jádro vždy tvoří nějaký dungeon, i když toto pojmenování je trochu zavádějící. Vždy jde o nějakou tematickou oblast, jejíž řešení je naváno na objev nového předmětu, jehož použití se postupně naučíte a nakonec s jeho pomocí porazíte i finálního bosse daného místa. Takto pozvolna nasbíráte slušnou výbavu, jako jsou ocelové boty, vystřelovací hák, bumerang či další speciality. S pomocí těchto udělátek, ale i další výbavy jako bomby či luk, si pak zpřístupňujete další lokace a skryté poklady. Ostatně Zeldy byly vždy především o objevování a průzkumu. O tom, že s novou částí výbavy se dostanete tam, kam jste dříve nemohli, což vás nutí se vracet i navštívených lokací a hledat nové cesty a poklady. A když už jsem zmínil to sbírání, tak to v této hře je také, ale má smysl. Jste motivováni především hledáním ukrytých srdcí, které vám navyšují maximum životů. Případně můžete lovit brouky, ryby, či duše za jejichž sbírání jste odměňováni lepší výbavou.

Ačkoli hra sama je lineární a váš postup je vždy limitován tím, zda máte danou výbavu, která vám umožní postoupit dále, tak svět sám je otevřený průzkumu. Můžete hledat ukryté poklady či plnit některý z vedlejších úkolů, které sice nejsou nezbytné k dohrání hry, ale jsou zajímavým zpestřením hratelnosti. Ústřední příběh se nese v tradici Zelda her, takže vás čeká úkol spočívající k poražení hlavního arci-zlouna. Ale než se s ním budete moci utkat, bude muset projít přes několik unikátních bossů a vyřešit hromadu hádanek či jiných úkolů. Čeká vás souboj nervů na úzkém mostě, vystřelování z děla, snowboarding se sněžním mužem a chybět nesmí ani létání na slepci. Ano Zelda je především Japonská hra, takže člověk musí být připraven na lehce výstřední humor, situace i postavy. Ale právě tyhle drobnosti jsou jedním z důvodů, proč je Zelda jenom jedna, a když se ji ostatní snaží kopírovat, není to ono. Obtížnost hry není nijak vysoká a na rozdíl od jiných her mě dokonce bavili i souboje s bossy. Náročnost spočívá především v tom, že vás hra nevede za ručičku. Musím přiznat, že jen těžko hledám na hře negativa. Nejvíce mi asi vadí z dnešního pohledu neohrabaný pohyb postavy. Mnohem více nepříjemné je to však u ovládání Epony, která si běží, kam chce. Na druhou stranu nejde o nic, na co byste si nezvykli.


Velmi rád jsem se po deseti letech vrátil ke hře, které mě nejen uvedla do světa Nintenda her, ale především ukázala úplně nový žánr, který jsem si ihned zamiloval. Teď po opětovném zahrání mohou jen konstatovat, že není mnoho her, které by si i s takovým odstupem dokázaly udržet zábavnost. Některé podobné návraty ke hrám z vaší minulosti nebývají zrovna úspěšné. Člověk zjistí, že vzpomínky mohou být zrádné a realita ho krutě překvapí. To však není problém této hry. V podobě Legend of Zelda: Twillight Princes HD se totiž vrací hra, která sice zaujme především pamětníky, ale na druhou stranu věřím, že i nováčci mají šanci v ní rozpoznat skutečný poklad, pokud ji dají šanci. Jak říká klasik: tady je svět ještě v pořádku.














0 komentářů: