24 hodin ve Fallout 4

Popsat moje dojmy z více než 24 hodinového hraní Falloutu 4 je snadné a těžké zároveň. Lehké je to proto, že o této hře se dá říci opravdu mnoho a pokud narazíte spřízněnou duši, zapáleného fanouška série, kterým já sám jsem, můžete se rozhovor pěkně protáhnout. Na druhou stranu shrnout dojmy do nějakého uceleného názoru je o to těžší, že jsem letos nenarazil na hru které by potýkala s takovým množstvím očividných problémů a přitom byste je velkoryse přehlíželi. Nicméně se o to pokusím, protože dojmů po týdenním intenzivním hraní jsem plný.

Předem musím říci, že na vydání Fallout 4 jsem se opravdu těšil. Dokonce jsem si odpustil většinu promo materiálů a nejrůznějších videí, abych si hru co nejvíce užil. Fallout jako sérii miluju už od prvního dílu, ke kterému jsem se dostal skrze dvd přiloženého u časopisu Level. Byla to láska na první pohled a i když jsem s příchodem Falloutu 3 trochu zapochyboval, zda není čas se rozejít, nakonec nám to spolu vydrželo. O to více jsem se těšil regulérní čtvrté pokračování chystané už pro nové konzole. I když jsem se snažil před vydáním vyhýbat se informacím o hře, nemohly mi uniknout první reakce hráčů, kteří si stěžovali tu na špatnou grafiku tu zase na chyby. Nic z toho mě ale neodrazilo, abych si v den vydání pro hru zaběhnul a hned večer se usadil s ovladačem v ruce, plný očekávání. Už od prvních minut bylo jasné, že tento díl se nekoná podobná revoluce, jako když se z 2D RPG s tahovými souboji, stala akční 3D hra s RPG prvky a otevřeným světem. V Bethesdě se zkrátka rozhodli jen vylepšit to, co nám přinesli ve třetím díle, přidat pár novinek a hra byla na světě. Na druhou stranu pokud vás bavil Fallout 3, je více než pravděpodobné, že nudit se nebudete ani teď. 


Musím říci, že je trochu škoda že autoři si informaci o tom, že začínat budete ještě před válkou nenechali pro sebe. Proto také asi nebudete moc překvapeni, když se ocitnete v prosluněném podzimním dnu, kde nic nasvědčuje tomu, že už za chvíli se svět překlopí do atomové války. Bohužel moc času na rozkoukávání mít nebude a za pár minut a už jste ve světě který tak nějak od Falloutu očekáváte. Rozbořené domy, spálené stromy a všudypřítomná radiace. A před vámi stojí úkol, vypátrat únosce vašeho syna a vraha vaší manželky či manžela (podle toho za jaké pohlaví hrajete). Je jen na vás jakým směrem se vydáte. Zda budete sledovat příběhovou linku a nebo ne. Zde se bohužel ukazuje jeden paradoxní problém. Já jsem vlastně doteď nezačal hrát hlavní příběh. Místo toho plním vedlejší mise. Důvod je zkrátka ten, že hra vás velmi záhy žene do ústředního bodu mapy Diamond City tj. Bostonu. Jenže já se raději nejprve potloukám okolní Pustinu než se rozhodnu vydat se do obydlených částí. Naštěstí Fallout si zachovává svou otevřenost, takže i tento přístup hra umožňuje. Proč jsem však označil způsob vedení příběhu za chybu je ten, že motivace ho plnit je velmi malá. Ano, unesli vám syna a zabili nejbližšího člověka, jenže co z ní osudově na papíře už v realitě tolik nevyzní, zvláště když nabízí bezpočet možností. Úvod hry je ale natolik zrychlený, že si člověk ani nestačí vybudovat ke své rodině vtah. Zkrátka jako mnohem větší povinnost jsem cítil snahu postarat se pár přeživších a vybudovat jim důstojný domov, než se slepě vydat za jakousi imaginární pomstou. Nicméně jak už jsem řekl, z ústředního příběhu jsem zatím moc neviděl, tak budu doufat, že se můj dojem z něj možná ještě změní.


Co jsem však mohl poznat důkladně je samotný svět. Fallout 4 je umístěn do oblasti Commonwealthu rozkládajícího se kolem zbytků původního Bostonu. Tvůrcům se opět podařilo vybudovat úžasný svět. Pro mě určitě zajímavější než ten z Falloutu 3. Opět je plný unikátních míst a lokací, ze kterých atmosféra přímo sálá. Vyzdvihnout musím především vizuální podobu Bostonu, který díky tomu že se autoři nebojí více pracovat s barevnou paletou, vypadá mnohem živěji a uvěřitelněji. Ačkoli Washingtonu ze třetího dílu nelze upřít jisté kouzlo zmaru a depresivní atmosféry, tak díky rozdělení na různé čtvrtě spojené metrem na mě nepůsobil jako jeden celek. Je to pravý opak města z nového Falloutu, které je možné přejít křížem krážem. Obdivovat přitom jeho architekturu a spoustu detailů okolo, kdy kromě spousty rozbořených budov zůstalo i několik výškových budov dávající onu místu určitou výjimečnost. Jenže svět Fallout 4 není jen hlavní město, ale spousta menších vesniček, usedlostí, továren a dalších unikátních lokací. Zkrátka svět sám o sobě jeden z nejdůležitějších aspektů hry hrozně mě baví ho zkoumat. Navíc i přesto že padaly stížnosti na grafickou stránku hry, tak mě osobně se hodně líbí. Vlastně se ani nebojím říci, že v mnoha okamžicích vypadá Fallout 4 nádherně. Ano po technické stránce to slavné není, ale vizuálně je to zase paráda.


Nevím zda za to může moje náklonnost k této sérii, nebo je ta hra zkrátka opravdu tak dobrá, ale i když Fallout 4 trpí některými problémy, technickými omezeními či jen špatnými designovými rozhodnutími, já to hře odpouštím zkrátka proto, že mě baví. Proč si lámat hlavu tím, jak je možné, že ze zabitého švába může vypadnout puška, že nepřátelé jsou vlastně celkem hloupí a jdou na porážku celkem snadno, že upravený VATS systém není zrovna ideální, že vaši pomocníci spíše překážejí a pejsek Meatdog tak plní především funkci bedny s nožičkami. Nic z toho mi nevadilo, protože jako celek hra funguje. Stejně tak překvapivě funguje budování vlastních základen. Ač jsem byl k tomuto prvku celkem skeptický, vlastně mě docela baví. Především však ukazuje, že ačkoli na první pohled hra vypadá, že se od posledního dílu nikam neposunula, opak je pravdou. Různých vylepšení je hře plno. Konečně tak má smysl sbírat různý materiál co kolem povaluje, protože vám poslouží třeba k vylepšení zbraně. Právě v oblasti variability zbraní a hlavně pocitu ze střelby autoři hodně zapracovali. Na druhou stranu jsou věci, které bych nepochválil a mezi ně jednoznačně patří zjednodušený systém dialogů i rozvoje postavy. Naštěstí nic z toho nedokáže přebít ty zatím stále pozitivní dojmy, které po opravdu poctivém zahrání hry stále trvají. Snad tedy mi tedy tento pocit vydrží a Fallout 4 se zařadí mezi nejlepší hry tohoto roku. Bude to ale mít těžké.











0 komentářů: