DOHRÁNO: Tearaway Unfolded

Jestli v Sony něco umí, tak je to vyhledávat začínající talentovaná studia a začleňovat je do své skupiny first party vývojářů. Právě takovým úlovkem byla i akvizice britského studia Media Molecule, která pro Sony vytvořila dva díly kritiky i hráči milované hry LittleBigPlanet. Už tehdy bylo zřejmé, že její autoři mají specifický pohled na hry, jímž nejen že dokáží dát unikátní vizuální podobu, ale především maximálně využít možností, které jim vývoj na uzavřenou platformu nabízí.  Poté co v LittleBigPlanet ukázali, že obsah vytvářený uživateli se může stát plnohodnotnou součástí hratelnosti, dostali nový úkol. Připravit titul pro handheld Playstation Vita. Tohoto úkolu se v Media Molecule ujali s kreativitou sobě vlastní a v roce 2013 přinesli hru Tearaway, která sázela na využívání všech možností, přes které bylo možné hru ovládat. Hráči tak kreslili po obrazovce, ťukali, foukali, mluvili či se natáčeli kamerkou. Především to však byla povedené hra, která sbírala nejvyšší ocenění a stala jednou z nejlepších kousků na tuto platformu. A vzhledem k tomu v jakém stavu se Playstation Vita nachází tomu asi i zůstane.

Ostatně toto je nepochybně jeden z důvodů proč inovované verze Tearaway vychází i na PS4. Jenže díky svázání hry se specifickým ovládáním bylo nutné hru přizpůsobit možnostem PS4. Oproti PSV nemá PS4 dotykovou obrazovku, ale zase disponuje jinými vlastnostmi. A tak jsme se dočkali přepracované a rozšířené verze nazvané Tearaway Unfolded. Nevím jak k této hře bude přistupovat někdo, kdo měl možnost původní hru hrát, nicméně pro mě to bylo něco nového a neokoukaného.  V případě Tearaway Unfolded autoři vsadili na stylizaci hry do podoby papírových skládaček. Vlastně celý svět je z papíru. Každý prvek na který narazíte, je navržen tak, že by ho bylo možné vyskládat a slepit z barevných papírků. Ostatně jednou z odměn, které vám hra nabízí je možnost otvírat si schémata na papírové skládanky, které si lze stáhnout ze svého profilu na speciálním herním webu. Zvířátka, stromy, oblaka či dokonce voda to všechno je vyrobeno z papíru. Jenže nejde o nějaké statické kulisy. Vše se hýbe, reaguje na pohyb, vítr a vůbec zprostředkovává dojem živého světa. Právě výtvarná stránka Tearaway Unfolded je jedním z největších lákadel. Je zkrátka kouzelná. Imaginace tvůrců z Media Molecule se zdá nevyčerpatelná a prostředí, která před vámi na obrazovce ožívají, mají své nezaměnitelné kouzlo. Slovní popis nikde nebude tak vypovídající jako když uvidíte zdejší svět na vlastní oči.


Vy se ujímáte role poslíčka jménem Iota (případně Atoi v ženské inkarnaci), jenž má jeden úkol – doručit zprávu. Ptáte se komu? Vám. Ano vám - hráči. Hra totiž přiznaně komunikuje s vámi, jakožto člověkem sedící před obrazovkou a držícím gamepad, kterým ovládáte hlavního hrdinu. Jste to vy, kdo ho vede herním světem a také na vás záleží, jak zdejší svět bude vypadat. Velmi často jste totiž požádání o to, abyste dokončili podobu nějaké postavy či navrhli, jak má vypadat nějaký prvek. V tom prvním případě stačí vybrat z bohaté nabídky objektů jako jsou oči či ústa, kterými si můžete upravit nejen svého hrdinu k obrazu svému, ale i ostatní charaktery na které během hry narazíte. Druhou možností je nějaký objekt přímo vytvořit a ten se pak objeví ve hře. Když vás veverka požádá o navrhnutí koruny, bude jen na vás jak ji vytvoříte. Hra nabízí velmi jednoduchý editor, ve kterém základní tvary tvoříte tahem prstu přes dotykovou plochu ovladače. Bohužel malování tímto způsobem není tak přesné, čeho si jsou vědomi i autoři a tak nabízejí možnost stáhnout si aplikaci do vašeho telefonu a tuto činnost provádět přes něj. Já jsem této možnosti nevyužil a tak jsem za cenu toto, že moje výtvory byly na úrovní předškoláka, všechno kreslil přímo přes PS4 gamepadu.

Právě tzv. boření čtvrté stěny je něco, čím se Tearaway Unfolded odlišuje od zbytku herní produkce. Ve hře tak můžete házet nepřátelské příšerky do ovladače (pokud jím zatřepe, opravdu je tam slyšíte) a hráč, resp. vy je pak zase házet do hry. O dokreslování objektů už jsem mluvil, a tak doplním jen možnost občas namluvit nějaký zvuk či dokonce nechat zobrazit ve hře svůj portrét. Nic z toho však není povinné a funguje to spíše jen jako zpestření hratelnosti. Ostatně ani s tím malováním to není tak horké, protože hra stejně nerozpozná, co jste ji doopravdy namalovali. Na druhou stranu jsem až na pár výjimek neměl pocit, že mě hra nutí dělat kejkle s ovladačem úplně zbytečně. Na rozdíl od her které vyšly při uvedení PS4 a které zapojovaly pohybové možnosti gamapadu jen aby se neřeklo, má jeho využití v Tearaway Unfolded své opodstatnění. Určitá hravost je zkrátka namístě. Jinak je hra v zásadě běžnou plošinovkou, kde jsou skákací pasáže doplněny o výše zmíněné prvky. Hra vás trochu napíná a navzdory původnímu očekávání nabízí solidně dlouho dobu hraní. V okamžiku kdy by se mohlo zdát, že se tematicky vyčerpala, dokáže přinést zase něco nového. Délku hraní se lze pak prodloužit dnes už klasickým sbíráním předmětů a objevováním skrytých balíčků, z nichž některé lze otevřít jen splněním určitého úkolu. Musím říci, že tyhle výzvy mě velmi bavili a i když jsem se každou úroveň snažil dokonale prozkoumat, tak jsem stejně neobjevil všechno. Takže mám dobrý důvod se ke hře ještě vrátit.


Hra samotná není přehnaně obtížná, na druhou stranu některé pasáže vyžadují určitou zručnost. Naštěstí po nepovedeném skoku jste oživeni hned vedle. Díky tomu si ji užijí malí i velcí. Pokud bych měl hře něco vytknout tak by to byla v některých chvílích neposedná kamera, ale to už je zkrátka úděl tohoto typu her. Také jsem narazil na pár chyb, které způsobily, že se mi postavička zasekla na místě a musel jsem hru restartovat. V souhrnu však musím jen chválit. Podobně nápaditých her totiž na trhu není mnoho a skákaček zvláště. Po stránce grafiky se sice vidět původ na PSV, na druhou stranu hra boduje svou výtvarnou stránkou, která je zkrátka dokonalá. Opomenout nesmím ani originální hudbu a zvuky, které je hrám od Media Molecule už tak nějak patří. Tearaway Unfolded mohu rozhodně doporučit však, kteří ve hrách hledají originalitu a nápady, protože těch má tohle papírové dobrodružství na rozdávání.


0 komentářů: