Kniha: Zaklínač a jeho svět

Vydávání knížek s herní tématikou nemá u nás velkou tradici. Pokud zapátrám v paměti po knížkách, které u nás vyšly za zabývali se hrami vybaví se mi spíše už letitá kultovní publikace Franty Fuky než nějaký novější počin. Vyšlo sice pár publikací spíše akademického formátu, ale žádná knížka která by poskytovala ten správný fan servis. Co se týká her lze najít většinou beletristickou literaturu, občas nevalné kvality snažící se přinášet příběhy z oblíbeného univerza her jako Doom, Warcraft či Halo. V poslední době tak této velmi úzce zaměřené oblasti jednoznačně dominuje záplava nejrůznějších příruček k populárnímu Minecraftu. Možná proto jsem vždy zálibně proházel herní sekci v knihách na Amazonu a smutně koukal na tu množství publikací s herní tématikou. A protože mám rád knížky a hry samozřejmě také, občas jsem si dopřál nějakou ze zde nabízených. Prvním takovým kouskem byla Halo encyklopedie, a následovala obdobná kniha ale týkající se série Zelda a ještě pár dalších knih, které vám v knihovně ostudu neudělají. Na nějaké podobně obsahově bohaté a propracované knihy jsme mohli na našem trhu zatím zapomenout. Říkám mohli, protože před několika dny se pro mě trochu nečekaně objevila kniha Zaklínač a jeho svět s podtitulem průvodce (nejen) herním světem. Byl jsem trochu překvapený že podobná kniha vyšla i u nás v českém překladu, protože jde o knihu ve velkém formátu, na kvalitním papíře čemuž samozřejmě odpovídá i cena. Na druhou stranu není v u nás mnoho herních značek, které by byly zdejšímu hernímu publiku tak blízké jako Zaklínač. A protože i já jsem fanouškem Geralta a jeho světa (což asi není novinky vzhledem k tomu že posledních několik blogových příspěvků se točilo kolem Zaklínače 3) a navíc jsem chtěl podpořit vydání herní publikace, jenž by mohlo vydavatele přesvědčit, že i takové publikace mají na našem trhu místo, bylo jasné, že jsem po této knížce sáhnul.


Psát knížku o světě Zaklínače je trochu ošidné, protože nutně narazíte na to že část čtenářů/hráčů zná celé univerzum z knih a část jenom z her, případně jsou to úplní nováčci, kteří do zdejšího světa zavítali až s příchodem třetího pokračování. Trochu si myslím, že kniha byla cílena především na ně s cílem představit zdejší svět, jeho hybné síly, postavy a důležité události. Na druhou stranu i co Zaklínače znají zde mohou najít mnoho zajímavého. Je však jasné že jde knížku určenou především hráčům. Její obsah je rozdělen do několika kapitol týkající se světa, monster, zaklínačů a pak přímo Geralta. Jako originální nápad považuji, že každou kapitolu si vzal na starost někdo z významných osobností zdejšího světa a místo nudného výčtu tu máme čtivě napsané pojednání o různých aspektech zdejšího světa a zaklínačů vůbec. Vyprávění je to  poutavé a rozhodně ne ploché, ačkoli nezachází do přílišné hloubky, což je možná dobře. Jako knížka pro fanoušky herního Zaklínače totiž funguje skvěle. Navíc samotné provedení knihy je velkorysé a to nejen použitým formátem ale i množstvím a kvalitou obrazového materiálu. Ten komu je popisovaný svět blízký si užije i pouhé listování bohatým obrazovým materiálem. Kniha je v češtině a překlad je dle mého soudu velmi povedený a jeho podání je přizpůsobeno i osobnosti vypravěče. Celkový dojem z knihy je rozhodně pozitivní a jsem rád, že podobná publikace zde vůbec vyšla. Nezbývá než jen doufat že i v budoucnu se dočkáme i dalších knih s herní tématikou a nebude nutné se obracet je do zahraničí.


0 komentářů: