DOHRÁNO: Cities: Skylines

Prohlásit o hře, která nemá příběh a ani nějaký konkrétní cíl, že je dohraná, bude vždy ošidné. Nicméně po více než 30 hodinách, které jsem ve hře Cities: Skylines strávil, to prohlásit s určitou dávkou opatrnosti snad můžu. Město, které jsem vybudoval dosáhlo svého maxima, všechny pozemky koupeny, všechny speciální budovy postaveny, přes 130tis. navýsost spokojených obyvatel. Přesto nemám pocit, že by ve hře nebylo dále co dělat. S každým postaveným městem se totiž lepší vaše schopnost porozumět pravidlům hry a vyhnout se chybám, které komplikují váš další postup. Sám jsem jich udělal mnoho a několikrát jsem tak začínal znovu. Proto jsem také během hraní pocítil následky svých špatných rozhodnutí ohledně plánování města, kdy špatně umístěné silnice byly ucpané a některé městské části kolabovaly. Nezbylo tak nic jiného než tnout do živého a vydat se cestou bourání a nové výstavby. V realitě by mi asi neprošlo zbořit několik bloků domů, ale ve hře je to snadné. Co mě však hra naučila je to, že bez kruhového objezdu je doprava ve městech neudržitelná.

Nepatřím k lidem, kteří (možná ke své škodě) rádi studují manuály. Naštěstí Cities: Skylines je hrou, která přes veškerou komplexitu městské simulace kterou nabízí, je vcelku jednoduše pochopitelná ohledně základních pravidel a jejího ovládání. Během pár hodin tak i člověk jako já, který s daným žánrem nemá až takovou zkušenost, bez problému pronikne do hlavních zákonitostí hry a během dalšího hrání už piluje jen detaily. Líbilo se mi, že pro správně fungující město se stačí držet obecně platných zákonů, které fungují i v realitě. Industriální oblast nebude bez dobrého dopravního spojení fungovat. Stejně tak se vaše město neobejde bez propracované infrastruktury MHD, která zaručí, že lidé se bez problému dostanou za prací i zábavou. Vše zkrátka souvisí se vším. Přesto musím ocenit, že jsem nenarazil na situaci, kde bych se ztrácel a nevěděl co a proč se s městem děje. Nejvíce problémů jsem měl asi se správnou koncepcí vzdělání, kdy mi díky překotnému rozvoji často chyběli lidé bez vzdělání.

Když jsem procházel nějaké recenze, které se po vydání hry objevily, občas jsem narazil na stížnosti ohledně grafiky. Musím říci, že v tomto ohledu nemám se hrou žádný problém a dokonce se mi celkem líbí. Je totiž plná detailů. Po ulicích chodí lidé, venčí psi, či jen běhají v parku. Domy a další stavby jsou propracované a svým stylem do hry výborně zapadají i když se často opakují (což ale nepovažuji za problém). Velmi se mi líbilo i jejich postupné levelování, kde se od malých baráčků dostáváte až parádním výškovým budovám. Tvůrci navíc hodně spoléhají na komunitu, která se kolem hry ihned vytvořila a na jejich výtvory, které můžou sdílet dalším hráčům a tak obsah hry dále rozvíjejí. Ostatně možnost vytváření vlastních prvků do hry, tak byste je nemuseli tvořit pokaždé znovu, považuji za skvělý nápad.

Musím říci, že hra mě opravdu chytla a dokázal jsem u ní v jednom kuse vydržet až nezdravě dlouho. Ono tu budování města snů je zkrátka hrozně návykové a zatímco si člověk říká, ještě postavím tenhle most a tady musím natáhnout metro, tak vůbec nevnímá čas. A protože hra zaznamenala velký prodejní úspěch, určitě nejsem sám kdo má ohledně Cities: Skylines stejné pocity. Tahle hra se zkrátka povedla a dokáže poskytnout desítky hodin zábavy. I já se určitě k budování města ještě vrátím, protože věřím tomu, že do ní časem přibude spousta dalšího obsahu k vyzkoušení. A navíc budování vlastního města se jen tak neomrzí.





0 komentářů: